براي اتخاذ بهترين تصميمها و ارائه بهترين محتوا و تبليغات بايد شناخت كاملي از جامعه مخاطبين خود داشته باشيم. بايد بدانيم آنها چه كساني هستند و چه ويژگيهايي دارند، ديدن چه نوع پيام و محتوايي آنها را ترغيب ميكند و ارسال اين پيامها در كدام كانال بيشترين بازخورد را به دنبال دارد. دادههاي حاصل از تعامل با مشتريان و مطالعه رفتار آنها، تا زماني كه تحليل و بررسي نشوند، ارزشي ندارند. با تحليل چنين دادههايي ميتوان اطلاعات ارزشمندي همچون انگيزهها، خواستهها و ترجيحات مشتريان را به دست آورد و از آنها براي بهبود جايگاه كسب و كار استفاده كرد. بازاريابي دادهمحور از اين اطلاعات براي تدوين بهترين استراتژي بهره ميبرد.
بازاريابي دادهمحور روشي براي بازاريابي است كه در آن دادههاي به دست آمده از طريق تعامل با مشتريان و مطالعه رفتار آنها را تحليل ميكنند و متوجه الويتها، نيازها و ترجيحاتشان ميشوند. در اين شيوه بازاريابي، به دنبال بهينهسازي و هدفمند كردن رسانهها و رساندن پيامهاي مرتبط و تاثيرگذار به جامعه مخاطبينمان هستيم. با كمك اطلاعات ارزشمندي كه بر محوريت دادهها كسب كردهايم، ميشود استراتژيهاي بازاريابي را بهبود بخشيد و به ايدهآلهاي مشتري، نزديكتر شد. اين شايد همان مسيري باشد كه در آخر درآمد و سود ما را چند برابر ميكند.
امروزه شركتها و سازمانهاي بسياري، بازاريابي و تبليغات دادهمحور را جايگزين شيوهها قديمي بازاريابي كردهاند و به كمك آن در حال رشد و پيشرفت هستند. اگر تا كنون در مقابل پيوستن به جريانهاي دادهمحور مقاومت كردهايد و به استراتژيها بازاريابي مبتني بر داده نپرداختهايد، وقتش است كه با آن هممسير شويد. چرا؟
چرا بازاريابي دادهمحور؟
هدف اصلي بازاريابي در اولين مرحله جذب مشتريان و در مرحله بعد، حفظ آنها است. براي جلب مشتري و تبديل آن به مشتري دائم بايد بدانيم او چه فكري ميكند، چه ميخواهد و در نهايت تغيير رفتار او تحت تاثير چه فاكتورهايي ممكن است. شركتي كه بتواند به اين سوالها پاسخ دهد و استراتژيهاي خود را بر اين اساس تدوين كند، شانس بيشتري براي موفقيت دارد.
در بازاريابي دادهمحور، محتواها، تبليغات و استراتژي بايد بر اساس آناليز رفتار، نياز و ترجيحات مخاطبين بهينهسازي شوند. انتخاب بهترين محتوا و كانال تبليغاتي، مهمترين اصل در روند بهينه سازي مبتني بر داده است. چرا كه ارائه محتوا و تبليغات شخصيسازي شده براي مخاطبين هدف، مسير رسيدن به نتايج مطلوب را هموارتر ميكند.
از توضيحات بالا ميشود فهميد كه پيشبرد بازاريابي دادهمحور، هم به سود شركت ارائه دهنده كالا يا خدمت و هم به سود مشتريان است. چرا كه هر دو طرف به هدف و خواستههاي خود ميرسند و تجربه خوبي از اين تعامل كسب خواهند كرد. به همين دلايل هم بازاريابي و تبليغات دادهمحور را به عنوان يكي از مهمترين و اثرگذارترين تحولات دنياي بازاريابي ديجيتال ميشناسيم.
بيشتر بخوانيد: دوربين مداربسته
نمايندگي هايك ويژن شركت هايك ويژن پشتيباني هايك ويژن
مزاياي بازاريابي دادهمحور
تا الآن متوجه شديم كه بازاريابي مبتني بر داده و تبليغات دادهمحور روشهايي نسبتا جديد و بسيار تاثيرگذار هستند كه ميتوانند بر تعداد مخاطبين و مشتريان شما تاثير چشمگير بگذارند. اما مزايا و برتريهاي اين روش چيست؟ چرا بايد آن را به روشهاي سنتيتر ديجيتال ماركتينگ ترجيح داد؟
۱ – به حداقل رساندن اقدامات بيتاثير
با دنبال كردن اصول بازاريابي و تبليغات دادهمحور و كسب اطلاعات در مورد خواستهها و ترجيحات مخاطبين، ميشود اقدامات بيتاثير، تبليغات بيبازده و محتواهاي غيرضروري را حذف كرد يا به حداقل رساند. اين كار به شما امكان صرفه جويي در هزينههاي جاري و ميزان انرژي مصرفي نيروي انساني را ميدهد.
۲ – هدفگيري دقيق
تبليغات و محتواها بايد در معرض ديد جامعه مخاطبين محصول يا خدمت شما قرار گيرند. ارائه اينها به همه افراد، تنها باعث هدررفت سرمايه و انرژي ميشود. بازاريابي و تبليغات دادهمحور قرار است اين هدررفت را به حداقل برسانند و تا به اين جا در تحقق بخشيدن به اين هدف موفق بودهاند.
۳ – شخصيسازي محتوا و پيامهاي تبليغاتي
ديگر دوره انتشار تبليغات يكسان براي همه مخاطبين به پايان رسيده است و بايد با كمك تكنولوژي و ابزارهاي نوين، آنها را شخصيسازي و منحصر به فرد كنيم. بنا بر اصول بازاريابي دادهمحور، هر محتوا يا پيام تبليغاتي بايد بر اساس دادههاي به دست آمده از مخاطب بهينه و شخصيسازي شود. شخصيسازي محتوا و پيامهاي تبليغاتي همان مزيتي از بازاريابي و تبليغات دادهمحور است كه ديده شدن و فروش شما را تا چند برابر افزايش ميدهد.
تا اين جا در مورد چيستي، مزايا و اهميت بازاريابي دادهمحور حرف زديم و ارزش دادههاي به دست آمده از مخاطبين را درك كرديم. حركت به سمت بازاريابي دادهمحور و ايجاد كمپينهايي بر اين اساس نه خيلي پيچيده است و نه نياز به دانش و ملزومات نامتعارفي دارد. همين كه بتوانيد دادهها را بدست آوريد، آنها را تحليل كنيد و با توجه به نتايج به دست آمده، بهترين استراتژي را برگزينيد، كافيست. در ادامه به معرفي برخي از مهمترين تكنيكهاي بازاريابي دادهمحور كه به موفقيت بيشتر كمپينهاي شما كمك ميكنند، ميپردازيم:
مهمترين تكنيكهاي بازاريابي دادهمحور
شناسايي پربازدهترين كانالهاي تبليغاتي
هزينه استفاده از هر كانال تبليغاتي، مقداري از بودجه، زمان و انرژي شما است. به همين دليل پيشبرد همزمان همه كانالهاي بازاريابي، هميشه لازم و به صرفه نيست. مثلا پرداختن همزمان به بازاريابي رسانههاي اجتماعي، ايميل ماركتينگ، بازاريابي محتوا، بازاريابي موتورهاي جستجو و استفاده از تبليغات بنري يا ويديويي در سايتها يا اپليكيشنهاي موبايل، نياز به صرف انرژي، زمان و هزينه زيادي دارد. اما لزوما بازگشت سرمايه به اندازه هزينههاي پرداختي نخواهد بود. در چنين شرايطي چه بايد كرد؟
بازاريابي دادهمحور از شما ميخواهد كانالهاي تبليغاتي كه اكثر مخاطبان و مشتريان از آنجا به سراغتان ميآيند را پيدا كنيد. اين كانالها همان طور كه بيشترين بازده، بازگشت سرمايه و توليد lead را براي شما دارند؛ نيازمند توجه، انرژي و بودجه بيشتري نيز هستند.
آيا تبليغات شما بهينه است؟
اگر تصميم داريد براي خدمت يا كالاي خود به سراغ شركتهاي تبليغاتي برويد، بايد به چند نكته مهم توجه داشته باشيد. استفاده از تبليغات بنري يا ويديويي، در صفحات وب يا اپليكيشنهاي موبايل، تا زماني كه مخاطب را جذب محصول شما نكند، ارزشي ندارد. جذابيت تبليغات، ارائه آن به مخاطبين هدف، نمايش به موقع و قرار دادن تبليغات در مكان درست از نكاتي هستند كه بر ورود يا عدم ورود افراد به مراحل سفر مشتري تاثير ميگذارند.
علاوه بر اين، الگوريتمهاي بهينه در ارائه تبليغات و نوع نيازهاي مشتريان دائما در حال تغيير هستند. پس بهتر است براي تبليغات شركتي را انتخاب كنيد كه استراتژيهاي تبليغاتي خود را دائما بر اساس بازاريابي دادهمحور بهروزرساني ميكند.
البته هرگز كمپين خود را به اميد شركت تبليغاتي رها نكنيد. بازاريابي دادهمحور ايجاب ميكند آمارهاي ارائه شده توسط اين شركت را با دادههايي كه خودتان به دست آوردهايد، ارزيابي و مقايسه كنيد. براي اين مقايسه نياز داريد بدانيد چه مقدار از تبليغات شما ديده شده است؟ چند نفر از كانال تبليغات با كسب و كار شما آشنا شدهاند؟ چند درصد از اين مخاطبين وارد سفر مشتري شدهاند؟ و در آخر با بررسي همهجانبه نتايج و تخمين هزينههاي تبليغات و درآمد ناشي از آن، به اين سوال پاسخ دهيد كه آيا كمپين تبليغاتي شما به صرفه و ارزنده هست يا نه!
تبليغ در فضاي وبسايتهاي معتبر ايراني در مديااد
مديااد، به شما كمك ميكند تا كمپينهاي تبليغاتي كسبوكار خود را در معتبرترين وبسايتهاي ايراني اجرا كنيد و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهيد.
ارائه محتواي شخصيسازي شده
ممكن است كالاها يا خدمات شما هزاران مخاطب داشته باشند. هر يك از اين مخاطبين، انسانهايي با ارزشها، ارجحيتها، افكار و نيازهاي متفاوتي هستند. به همين دليل استفاده از يك وبسايت ثابت با محتواها يا چيدمان يكسان براي همه مخاطبين، لزوما شما را به نتيجهي مطلوبتان نميرساند.
اين يكي از مزاياي بازاريابي دادهمحور است كه ميگويد همانطور كه تبليغات شخصيسازي شده به تبليغات سنتي ارجح هستند، بهتر است محتوا، چيدمان و پيشنهادهاي وبسايت نيز با توجه به نياز و ترجيح مخاطب تغيير كنند. وبسايتي همسو با ارزشهاي مخاطب روند جذب و تبديل او به مشتري را تسريع و تسهيل ميكند.
شخصيسازي دادهمحور وبسايت بايد بر اساس پاسخ سوالهايي باشد كه به ما در شناخت بهتر مخاطبين كمك ميكنند. مثلا شما بايد بدانيد كه مخاطب كالا يا خدمتتان كيست؟ چند سال دارد؟ در كدام شهر زندگي ميكند؟ در كدام منطقه سكونت دارد؟ براي يافتن چه چيزي وارد وبسايت شما شده است؟ و …
گردآوري و تحليل اين دادهها به شما در شخصيسازي بهينهتر وبسايت و افزايش ميزان درگيري مخاطب كمك ميكند. افزايش درگيري مخاطب، ورود او به قيف مشتري و طي كردن همه مراحل آن كه از يك مشتري بالقوه يك مشتري بالفعل ميسازد، دقيقا همان نتيجه مطلوبي است كه همه كسب و كارها به دنبالش هستند.
يك مثال از بازاريابي داده محور در دنياي واقعي
امروزه شركتهاي بسياري بازاريابي دادهمحور را جايگزين روشهاي قديميتر بازاريابي كردهاند. براي مثال اپليكيشنهاي نصب شده روي تلفن همراه در هر لحظه و با هر تعامل، دادههايي از مخاطب ميگيرند. اين دادهها حاوي اطلاعاتي ارزشمندي هستند كه به كمك آنها ميشود رونق كسبوكار را دو چندان كرد. اسپاتيفاي (Spotify) يكي از نمونههاي موفق در ميان اين شركتها است.
اسپاتيفاي اپليكيشن موزيك محبوبي است كه براي جذب و حفظ مشتري از محتوا و بازاريابي دادهمحور، استفاده ميكند. او بر اساس دادههايي كه در اختيار دارد، پليليستهايي را به شما توصيه ميكند كه حدس ميزند آنها را دوست داريد. سليقه موسيقيايي شما، ترندهاي دنياي موزيك، علايق كساني كه دنبال ميكنيد، فصلي كه در آن هستيم و ساعت مراجعه شما به اپليكيشن از فاكتورهايي هستند كه بر پيشنهادات اسپاتيفاي تاثير ميگذارند.
اسپاتيفاي با پيشبرد تكنيكهاي بازاريابي دادهمحور، محتواي خود را براي هر يك از مخاطبينش شخصيسازي ميكند. براي مثال هر فرد در پايان سال پليليست يكتايي با نام year of خواهد داشت. اين پليليست شخصي با تحليل دادههايي در مورد رفتار، ترجيحات و علايق مخاطب ساخته شده است.
استفاده از بازاريابي دادهمحور و ارائه امكانات و خدمات كاربرپسند، از مهمترين دلايل برتري اسپاتيفاي نسبت به ساير رقبا و محبوبيت آن در ميان كاربران است.
بيشتر بخوانيد: كابل كشي شبكه دوربين مداربسته شناسايي چهره دوربين حرارتي